Beste communicatieprofessional, talentgericht werken in tijden van Corona. Het is rennen en niet meer stilstaan. Informele communicatie lukt nauwelijks meer. Even overleggen met een collega betekent een afspraak plannen in Teams en de ‘kwestie op tafel leggen’, niks geen korte sparmomentjes aan een bureau. Soms herken je je eigen baan niet meer. Hoezo moeten we meteen in de actie, sinds wanneer bepalen we niet samen eerst de strategie? Niets is meer zoals het was, blijf je dan werken zoals je altijd deed? Of pak je de regie door te gaan kijken hoe je het anders kunt gaan doen?

Logeion, de vakvereniging voor communicatieprofessionals heeft tussen 16 en 26 april een onderzoek gedaan onder 255 communicatieprofessionals, 160 werkzaam in de publieke en private sector, 95 aan bureauzijde of zzp. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat de respondenten zien dat het nu vooral over crisiscommunicatie en interne communicatie gaat. Strategische communicatie is van ondergeschoven belang lijkt het. Ook lijkt het zo te zijn dat de budgetten aan bureauzijde en van zzp’ers krimpen, dat is niet het geval aan publieke en private zijde.

Interessant. Stel:

  • Je hebt je ontwikkeld van uitvoerend communicatiemedewerker tot strategisch communicatieadviseur. En nu is dat niet meer belangrijk. Wat doe jij nu?
  • Of je hebt als zelfstandig communicatieadviseur altijd voldoende werk gehad, veel terugkerende opdrachtgevers en nu droogt het op. Wat doe jij nu?
  • Of je bent leidinggevende van een communicatieteam in een organisatie waar interne communicatie niet belangrijk gevonden werd. Je hebt daar meerdere keren tevergeefs voor gepleit. Nu heb je dus kanjers van mensen in je team maar geen interne communicatiespecialisten. Wat doe jij nu?

Pak de regie en maak het leuk

De sleutel ligt in het kijken naar je talent, het denken in rollen in plaats van puur in functies. Een voorbeeld: als jij communicatie-adviseur bent, is adviseren je primaire taak. Helder. Maar hóe adviseer jij? Verzamel je eerst heel veel informatie en ga je pas dan het gesprek in? Of ga je juist liever open het gesprek aan met je opdrachtgever en ben je erg goed in de aansluiting maken en in het doorvragen? Of bedenk je eerst de mogelijke vragen die je opdrachtgever zou kunnen hebben en bereid je je vast voor op mogelijke strategieën?

Kortom: kijk goed naar waar jij blij van wordt. Reflecteer op je eigen successen en bedenk wat maakt dat dat successen werden. Wat paste je daar toe? Waar complimenteren mensen jou om? Bespreek eens met je collega’s of opdrachtgevers wat zij bijzonder vinden aan je. Dat is wellicht een beetje eng, snap ik. De crux is echter dat dat wat jij goed kunt, vaak iets is dat je altijd al doet en waarschijnlijk niet zo bijzonder vindt. Terwijl een ander je daarom bewondert. Bespreek vervolgens jouw overzicht van jouw sterke punten met de mensen met wie je samenwerkt. Claim ze. Bekijk klussen die moeten worden gedaan met jouw talentenbril. Waar lever jij de meeste toegevoegde waarde en waar word jij blij van? 

Soft geklets?

Misschien klinkt dit nog vaag of soft voor je. Geloof me, dat is het niet. Iedereen wordt gelukkiger en beter in zijn werk als ie kan doen waar hij of zij het beste in is. En dat kan vaker dan je denkt. Ook als jouw werk erg verandert in deze crisistijd. Of als het werk opeens ophoudt. Of als jouw team andere communicatiedoelstellingen moet gaan realiseren. Die misschien wel niet zo aan lijken te sluiten bij de huidige functies.

Een paar voorbeelden:

  • Jullie wekelijke afdelingsoverleg is nu een ZOOM-meeting geworden. Je leidinggevende zit voor, dat is immers altijd zo. Dat is toch de rol van een manager? Of niet? Vind jij het heel prettig als er structuur in een vergadering zit en dat iedereen aan het woord komt? Pak die rol dan in de ZOOMmeeting? Word de procesbewaker.
  • Ben jij een strateeg en doet het je pijn hoe er nu in jouw ogen te grote stappen gezet worden? Kijk eens waar je jouw strategische bril wel op kunt zetten. Is dat mogelijk in een stappenplan voor de interne communicatie? Hoe kan jij het team af en toe helpen in het van een afstandje kijken naar de ingezette acties?
  • Jij bent de ‘lijm’, de bruggenbouwer in het team. Zo ziet iedereen je. Hoe doe je dat nu? Zittend aan je bureau vanuit huis? Pratend met de kat of de kinderen in plaats van collega’s? Hoe kan je gebruik maken van jouw verbindende talent in deze thuiswerktijd?
  • Oké, de laatste speciaal voor de zzp’ers die deze blog lezen. Je bent goed in het communicatievak en je had tot nu toe veel opdrachtgevers die je waarderen om je betrouwbaarheid, nauwgezetheid en doelgerichtheid. Hoe kan jij deze talenten nu gaan inzetten? Wat kan je hiermee doen om je business weer vlot te trekken?

Word je bewust van de talenten die jouw professionaliteit kleur geven

Voor de lezers die nu niets nieuws hebben gelezen, gefeliciteerd! Jij kent jezelf heel goed en past jouw talenten volop toe. Ben je nieuwsgierig geworden of geprikkeld om hier iets mee te doen?

Vraag ons e-book aan

Wij ontwikkelden een e-book met Zeven tips voor het ontdekken van jouw toegevoegde waarde. Zodat je niet ‘zomaar wat doet’ en je talent verspilt, of zelfs een baan opzegt waarin je eigenlijk had kunnen excelleren. Je vraagt ‘m hier aan. 

Meer over het onderzoek van Logeion vind je hier.

Wij inspireren je graag om te werken vanuit je grootste talenten, voor meer werkplezier. Schrijf je in voor onze mails. We beloven je, we spammen niet.

Je bent ingeschreven! Tot binnenkort.