Ik heb als communicatieadviseur een tijdje een leidinggevende gehad die mij graag vertelde welke klus ik kon oppakken en vooral ook HOE ik die klus het beste kon aanpakken. Ik liep er op leeg. Het haalde alle plezier uit een klus. Waarom? Ik hou ervan om het hoe-puzzeltje te leggen. Om aan te voelen wat de beste route is van A naar B.

Het denken in scenario’s is misschien wel mijn grootste talent. Gelukkig begreep mijn leidinggevende dat, anders was ik binnen no time weg geweest.

Inzicht door talententest
Ik dacht destijds dat het ‘m zat in het willen ervaren van vrijheid en dat speelde zeker een rol. Maar het was meer. Toen ik de Clifton Strengths talententest deed bleek ‘strategisch denken’ op nummer 1 te staan bij mij. Dat verklaarde voor mij een boel.

Toen ik eenmaal wist dat daar mijn kracht ligt zette ik het veel vaker in. En omdat mijn omgeving het wist werd ik ook vaker benaderd om mee te denken en strategieën uit te stippelen.

Later, als zelfstandig adviseur maakte ik er een aparte dienst van, een ‘strategiedag’, een dag waarin ik het beste van mezelf geef aan mijn klant, niet alleen mijn strategisch inzicht, maar ook de andere talenten die ik heb, zoals het vermogen om ideeën te genereren.

Jouw toegevoegde waarde
Het denken in termen van USP’s en positionering zit bij ons communicatieprofessionals ingebakken. Maar we passen het nauwelijks toe op onszelf, is mijn ervaring.

Vind jij dat je in alle aspecten van het communicatievak goed moet zijn? Maar merk je ook dat het ene onderwerp je meer trekt dan het andere? Logisch! Iedereen heeft eigen talenten, voorkeuren en drijfveren. Het helpt om helder te hebben waarin precies jouw toegevoegde waarde ligt en dit te communiceren aan je omgeving. Om helder zicht te hebben op die talenten die je vaker wil inzetten en verder wil ontwikkelen.

Meer doen van waar je goed in bent
Ja, hallo, logisch, maar die k-klussen moeten ook gebeuren, denk je misschien. Tuurlijk zijn er altijd minder leuke taken, maar ik heb ervaren dat het echt mogelijk is om meer te doen van waar je goed in bent. Ben je super goed in ideeënvorming? Pak die rol in de organisatie. Zie jij precies welke beren er mogelijk op de weg zijn in een project? Of kun jij goed zien wat de talenten van anderen zijn? Weet je wel hoeveel dat waard is in een team?

Wij ontwikkelden een e-book met Zeven tips voor het ontdekken van jouw toegevoegde waarde. Zodat je niet ‘zomaar wat doet’ en je talent verspilt, of zelfs een baan opzegt waarin je eigenlijk had kunnen excelleren. Je vraagt ‘m hier aan.

Wij inspireren je graag om te werken vanuit je grootste talenten, voor meer werkplezier. Schrijf je in voor onze mails. We beloven je, we spammen niet.

Je bent ingeschreven! Tot binnenkort.