Wil je even heel hard lachen? Kijk dan naar de advertentie waar we afgelopen week mee adverteerden op Facebook. Zonder dat we het wisten. Een advertentie met de tekst: ‘Langere tskten darrlgn dfse, retbgs, djser’ en daaronder ‘Download nu gratis’. Met een portretfoto van ons. Vond jij ‘m leuk? Wij niet. Eén persoon van de 171 mensen die de advertentie zagen, was zo dapper om door te klikken naar een landingspagina. Hij of zij heeft gek genoeg ons gratis e-book voor het ontdekken van je toegevoegde waarde als communicatieprofessional niet aangevraagd.

Hoe ga jij er mee om als je een knoeperd van een fout maakt? Mijn hart sloeg over toen Inge mij de advertentie liet zien op haar telefoon. “Dit is toch een voorbeeld dat alleen wij kunnen zien?” vroeg ze. Ik werd bleekjes rond de neus. “Staat dat er boven?”. “Nee…”. We waren allebei even stil.

Voor de vakantie hadden we een Facebooktraining gevolgd, een campagne in de steigers gezet en een startdatum bepaald voor na de vakantie. Dan konden we onze eerste werkdag de echte tekst er in zetten. Voor de vorm had ik alvast wat tekst getypt. De datum van de campagne hadden we voor de zekerheid een week verzet. Maar Facebook vond onze oorspronkelijke datum een beter plan. Dus zonder dat we het wisten draaide onze campagne.

We lachten eerst als een boer met kiespijn. Mogelijk hebben we zelfs even gevloekt. Er dreigde even paniek te ontstaan toen het niet lukte de campagne stop te zetten (dank Gea van Social Medium dat je zo snel reageerde!). Toen we de pauzeknop eenmaal hadden gevonden hebben we er heel hard om gelachen.

Positivisme staat bij ons beide in onze top vijf als talententhema, net als leergierigheid. “Gelukkig hebben maar 171 mensen van de honderd duizenden communicatie- en marketingprofessionals in Nederland de advertentie gezien!”. “En we hebben er maar 2,63 euro aan uitgegeven!”

Toen kwam de stap om een goede advertentie te realiseren. Dat was nog niet zo eenvoudig, als je het advertentiecentrum van Facebook nog niet zo goed kent.

Na een uur worstelen met Facebook zonder resultaat (waarbij we de handdoek bijna in de ring gooiden), namen we pauze. Willen we dit leren? Ja. Is dit het goede moment, nu we in de ‘wat-is-dit-moeilijk-modus zitten? Nee. Ons besluit: morgen verder. ’s Avonds hebben we er een wijntje op gedronken en er heel hard om gelachen.

Wat deze ervaring leuk voor ons maakte: tijdens het hele proces keken we regelmatig op meta-niveau naar hoe we dit aanpakten en welke talenten we inzetten. Het was interessant en behulpzaam.

Inmiddels draait er een nieuwe campagne, met echte tekst. Vind jij ‘m leuk?

www.facebook.com/westerdijkschreur

p.s. We adverteren voor ons e-book ‘Ontdek je toegevoegde waarde als communicatieprofessional. Je kunt ‘m ook hieronder downloaden.

 

Wij inspireren je graag om te werken vanuit je grootste talenten, voor meer werkplezier. Schrijf je in voor onze mails. We beloven je, we spammen niet.

Je bent ingeschreven! Tot binnenkort.