“Labour Isn’t Working” was een reclamecampagne in Groot Brittannië, in 1978 ontwikkeld door Saatchi & Saatchi voor de conservatieve partij. ‘Arbeid werkt niet’. In 1978 was de werkloosheid hoog. Het ontwerp van de poster is een afbeelding van een wachtrij buiten een werkloosheidskantoor. Daarboven staat “Labour is not working” met de subkop “Britain’s better off with the Conservatives”.

Het was eigenlijk de bedoeling dat er nog honderd extra mensen in de rij zouden staan voor de foto, maar slechts 20 vrijwilligers van de Hendon Young Conservatives kwamen opdagen om gefotografeerd te worden. Het gewenste effect voor de poster werd bereikt door dezelfde mensen meerdere keren te gebruiken in het beeld. De foto werd ook gebruikt in de verkiezingscampagne van 1979 met de slogan “Labour still isn’t working”.

Het feit dat de foto was genomen met slechts 20 mensen was gelekt naar Labour en Denis Healey van die partij bekritiseerde de campagne in het Lagerhuis: de mensen in de foto waren niet echt werkloos en de Conservatieven “verkochten politiek als zeeppoeder”.

De campagne was een succes. In mei 1979 wonnen de Conservatieven de verkiezing. Margaret Thatcher werd Prime Minister. Lord Thorneycroft van de Conservatieven beweerde dat de affiche de reden was dat de partij de verkiezing won. In 1999 werd de affiche door magazine ‘Campaign’ verkozen tot de Beste Affiche van de Eeuw.

Het kan dus zijn dat de Engelsen elf en een half jaar Thatcher-bewind te danken hebben aan een briljante reclameman die brainstormend op de inmiddels beroemde zin kwam. Ik moet er niet aan denken om dit op mijn geweten te hebben.

Toch was het deze poster die er voor zorgde dat ik koos voor het communicatievak. Niet omdat ik zo dol ben op de conservatieven of Margaret Thatcher, integendeel, maar omdat je met zo’n simpele slogan zoveel kan bewerkstelligen.

Op mijn 16e las ik over deze campagne in het boek ‘Ogilvy on advertising’ en ik wist, dat wil ik: concepten bedenken en spelen met taal en beeld. Niet ‘just for the fun of it’ (al speelde dat wel een rol), maar omdat je er iets mee kan bereiken.

Ik vond dat een fascinerend idee, dat je door goed na te denken over hoe je een boodschap verpakt, een effect bereikt bij een ander. Die wil iets van je kopen, die wil bij je horen, die wil bij je werken, of wat dan ook. Je kunt dit mechanisme inzetten voor willekeurig wat dan ook, maar ook om iets goeds te bereiken. En dus ging ik communicatie studeren.

Mijn enthousiasme voor het vak zat ‘m dus in storytelling en framing, het inkaderen van de werkelijkheid. Het communicatievak is in de afgelopen 25 jaar enorm veranderd, maar framing is nog steeds een belangrijk onderdeel, in zowel in- en externe communicatie. Ik blijf het een fascinerend aspect vinden.

Was er voor jou ook zo’n aanleiding waarom je hebt gekozen voor het communicatie- of marketingvak? En zijn het dezelfde aspecten van het vak waar je nu nog enthousiast over bent? Dit zijn twee van de vragen die we je voorleggen in het programma Meesterschap in Communicatie. In dit programma krijg je meer inzicht in je grootste talenten en drijfveren, hoe je nog meer kunt uitblinken in wat je doet en hoe je meer werkplezier krijgt. Dat doe je met een online academie, een gevalideerde talententest, een community van communicatieprofessionals en als je wil een live training.

Wil je meer weten? Klik hier. We hebben de deuren van het programma weer open gezet, je bent welkom!

Wij inspireren je graag om te werken vanuit je grootste talenten, voor meer werkplezier. Schrijf je in voor onze mails. We beloven je, we spammen niet.

Je bent ingeschreven! Tot binnenkort.